Siirry sisältöön
Uutinen

Yksi matka viikossa -kampanjan ensimmäinen kysely

Yksi matka viikossa -kampanja kannustaa kuntalaisia pohtimaan kestävämpiä liikkumistapoja arjessa

Laitilan kaupunki on ollut mukana kunnille suunnatussa Yksi matka viikossa -viestintäkampanjassa, jonka tarkoituksena on ollut aktivoida kaupunkilaisia miettimään, miten he liikkuvat taajamassa, ja millaisia kestävämpiä matkoja oman arkeen voisi sisällyttää ja miten.

Kävelyä ja pyöräilyä lisää omaan arkeen

Syys-lokakuussa auki olleeseen Facebook-kyselyyn tuli vastauksia heikosti. Tästä huolimatta on hyvä nostaa esiin niitä vastauksia, joita saatiin. Kävelyn ja autoilun koki arjessa kätevämmäksi liikkumismuodoksi neljäkymmentä prosenttia vastaajista, pyöräilyn jäädessä jälkeen, vain kahteenkymmeneen prosenttiin. Yksi matka viikossa -kampanjan kyselyyn vastaajista neljäkymmentä prosenttia haluaisi lisätä pyöräilyä omaan arkeen, kävelyä peräti kuusikymmentä prosenttia.

Oma terveys ja lemmikit saavat liikkeelle

Oman terveyden ja fyysisen kunnon ylläpito nousivat selkeästi korkeammaksi motivaation nostajaksi. Kahdeksankymmentä prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että tämä motivoi eniten liikkumaan kestävämmin ja omaa terveyttä edistävästi. Kaksikymmentä prosenttia vastaajista puolestaan koki, että lemmikki tai lemmikit lisäsivät motivaatiota liikkumiseen. Vaihtoehtoina olivat myös oma perhe, ystävät, työyhteisö sekä oman ajan tarve ja yleinen kiinnostus liikuntaan ja hyvinvointiasioihin tai vaihtoehtoisesti joku muu, johon sai jättää avoimen vastauksen.

Sijainti suurin este liikkumisen hyödyntämisessä

Sitä vastoin suurimmaksi esteeksi arki- ja hyötyliikunnan lisäämiselle, koettiin tasaisesti joko tiukat aikataulut, vähäinen vapaa-aika sekä laiskuus, jotka kaikki saivat kaksikymmentä prosenttia vastauksista. Sijainti, esimerkiksi kodin ja työpaikan välisen matkan pituus, oli kuitenkin esteistä suurin.

Kyselyssä vastaajat saivat valita kustakin vaihtoehdosta vain yhden, jotta kukin vastaaja voisi oikeasti miettiä, mikä vaihtoehto sopii hänelle parhaiten. Oman ajan järjestäminen niin, että liikunnalle jäisi aikaa, oli yksi ehdotus siihen, miten yksi matka viikossa -periaatteeseen voisi itse vaikuttaa ja miten sitä voisi toteuttaa. Toinen vastaajaa ehdotti matkan tekemistä säästä riippumatta, ja kolmas vastaaja koki, että ystävän kanssa voisi lähteä lenkille.

Yksi matka viikossa -viestintäkampanjan ensimmäinen kysely käynnistyi Euroopan liikkujan viikolla 16.9.2024. Kysely oli avoinna 10.10.2024 asti. Kyselyyn vastanneiden kesken arvottiin kolme palkintoa. Palkintojenjako on suoritettu ja palkinnon saajille on ilmoitettu henkilökohtaisesti.

Yksi matka viikossa -viestintäkampanjasta on tavoitteena tehdä ympärivuotinen kampanja, jolla on positiivinen viesti kaikkeen arki- ja hyötyliikkumiseen sekä kannustava sanoma kaupunkilaisten kestävämpien matkojen lisäämiseen – edes yhden matkan verran viikossa. Kampanjaan on tulossa jatkokysely myöhemmin. Kampanjan viestintäyhteistyössä on ollut mukana Valonia.